Lagi kes mangsa ditembak polis..

Sabtu, 8 Mei 2010

Baru2 ni kita telah dihebohkan dgn kes seorang anggota polis menembak seorang pelajar yg berusia 15 tahun, Aminurashid yg masih belum selesai..

Skrg rakyat Malaysia dikhabarkan pula dgn kes seorang lagi mangsa, Mohd. Azizi Aziz, 17 tahun ditembak di bahagian perut..

Sumber Malysia kini

Seorang konstabel polis digantung tugas dan ditahan selepas didakwa menembak remaja remaja berusia 17 tahun yang enggan memberhentikan motosikalnya ketika dikejar kereta peronda di persimpangan Kampung Ujong Pasir, Jalan Seremban-Jelebu, 3.30 pagi tadi.

Anggota polis itu dipercayai baru berkhidmat kira-kira setahun.

Ketua Polis Negeri, Datuk Osman Salleh berkata, anggota polis berkenaan digantung tugas serta merta kerana melepaskan tembakan tanpa sebab kukuh dirinya terancam.

“Saya menganggap kejadian ini sebagai kesalahan menggunakan kuasa. Saya kesal dengan insiden ini kerana anggota terbabit telah menembak tanpa justifikasi yang telah ditetapkan oleh Ketua Polis Negara. Saya juga ingin meminta maaf kepada pihak keluarga mangsa," katanya.

Cedera parah

Pada kejadian itu, Mohd. Azizi Aziz, 17 cedera parah di bahagian perut setelah terkena tembakan yang dilepaskan seorang anggota polis keran enggan berhenti.

"Berikutan itu, polis telah melepaskan satu das tembakan dan kena pada bahagian perut sehingga tembus ke bahagian usus," kata Osman kepada pemberita.

Mangsa yang dipercayai berasal dari Senawang itu menjalani pembedahan di perut dan usus kini berada dalam keadaan stabil di Hospital Tuanku Jaafar (HTJ) Seremban.

Osman berkata mangsa dalam satu kumpulan kira-kira 20 orang yang menaiki motosikal berhampiran sebuah pasaraya di Jalan Datuk Siamang Gagap dan kumpulan itu berpecah apabila terserempak dengan sebuah kereta peronda polis, manakala angsa melarikan diri arah Jalan Seremban-Jelebu.

"Anggota polis yang melepaskan tembakan ini mendakwa dia melepaskan tembakan amaran tetapi dalam keadaan kereta yang laju dan mangsa juga menunggang motosikal secara bahaya.

"Satu das tembakan telah dilepaskan dan selepas kira-kira dua kilometer baru mangsa dapat ditahan dan mendapati mangsa terkena tembakan di bahagian perut."

Mengulas kejadian itu Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop yang ditemui Bernama ketika merasmikan lapang sasar polis bantuan Felda di Felda Bukit Rokan berkata Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak bertolak ansur dalam kes tersebut.

"Bagi kita, perkara ini sangat serius. Kita akan meneruskan dengan siasatan dahulu. Kalau anggota polis terbabit terbukti bersalah, kita akan mengambil tindakan mengikut prosedur yang diperuntukkan.

"Dalam kes ini kita masih menyiasat dan buat masa ini anggota polis terbabit telah ditahan kerja," katanya.

Bapa terkilan

Abu Seman turut melawat mangsa di HTJS. Beliau meluangkan masa kira-kira setengah jam untuk melihat keadaan mangsa.

Turut hadir Osman dan dua anggota exco kerajaan negeri Datuk Ismail Lasim dan Datuk Ismail Taib.

Sementara itu, Bernama melaporkan ayah mangsa, Aziz Omar, 42, berkata beliau sangat sedih dengan kejadian yang menimpa anaknya itu.

"Saya dihubungi pihak hospital pada pukul 4.20 pagi tadi yang menyatakan anak saya mengalami kecederaan dan kini berada di hospital. Saya kemudian bergegas ke hospital dan baru mendapat tahu bahawa anak saya cedera ditembak polis.

"Dalam hal ini saya amat terkilan kerana yang menghubungi saya adalah pihak hospital tapi mengapa tidak polis. Mohd Azizi adalah anak sulung daripada enam orang adik beradik," katanya.

Dyslexia..dyslexia..dyslexia....

The Power Of Dyslexia about Famous Dyslexics




I Am Dyslexia



Dyslexia Treatment

Jumaat, 7 Mei 2010


Mohd Daniel seorang pelajar yg menghidapi Dyslexia telah berjaya membuktikan bahawa Dyslexic person can succeed in their major examination. Daniel telah mendapat 5A dlm peperiksaan UPSR & seterusnya membuka mata semua pihak bahawa Dyslexic persons are not stupid & they also like us as a normal person. Cuma cara penyampaian & pembelajaran sahaja perlu dititik beratkan utk pelajar2 seperti ini. Sekarang Mohd Daniel menyambung pelajaran di Sekolah Menengah Sheikh Abdul Malik, Kuala Terengganu..

*Actually, kisah tentang Daniel telah tersebar di dada akhbar Sinar Harian beberapa tahun yg lepas*

Seperti post yg sebelum ni, telah diselitkan beberapa org yg terkenal yg telah menghidap Dyslexia, mereka juga boleh berjaya & terkenal seantero dunia seperti Tom Cruise, Alexander Graham bell and others.

*My lecturer said, if we see close 2 dyslexic child we can see that majority of them have a good looking, handsome and also cute…^_^


Itu semua kerja Tuhan yg telah mengatur segalanya dgn adil, w’pun mereka mengalami masalah yg kdg2 ada manusia yg menyisihkan mereka, namun mereka dikurniakan nikmat yg lain.

di bwh disertakan beberapa cara utk kita merawat Dyslexic Person yg telah dipetik di sini


Sound Hopscotch - Find an empty space large enough for a child to jump or run. Then, you can draw a few boxes with letters on the floor using the chalk, like the example here.
Tell the child that you will call out the sound (not the letter name). For example, do you have 'm', do you have 's'? The child has to respond by jumping into the correct box when he or she hears the sound. Play until the all of the letters are done and rewards the child each time he or she jumps into the correct box. Praise the child at the end of the game. (Y. H. H, Malaysia, a student on the Dyslexia Certificate course )

The 'bed' trick to help with 'b' and 'd' - My dyslexic students have learned to do the 'bed trick' when confused with b/d. They have learned to make the letter b with their left hand (forefinger comes to the thumb to make the circle of the b while the other fingers are straight) and their right hand forms the letter d using the same method. Initially I taught them they could imagine the 'e' for the word bed between their right and left hands. Quickly they learned to apply this method on their own. Now when a student is confused with a b/d, if they do not do the bed trick on their own, I just ask them to do the trick. When prompted to do the trick they quickly realize they have been using the wrong letter and can determine the correct one! . (Cathy, Columbia, Missouri)

Fishing game - Sam and I use a 'Fishing Game' to learn new words. Newly learned words are written onto cards shaped like fish. A paper clip is then attached to each card. These cards are later strewn into a large cardboard cover (this is the 'pond') Sam holds a rod with a magnet tied to the end of the line. When the game starts, his job is to catch a 'fish' and read the word written. He keeps the 'fish' when he correctly reads the word. (M.H.C., Singapore)


Multi-sensory letters - Last year I worked with a child who had difficulty remembering the formation of some letters. He became angry, cried and was frustrated when he could not remember what certain letters looked like and how to write them. I provided him with lots of tactile objects, e.g. pipe cleaners, plasticine, ribbons, clothes, sponge, etc. We worked on one letter a day: he chose one object, e.g. a pipe cleaner, to make the shape of the letter, and glued it onto a cardboard book, which I had prepared earlier. I got him to feel the shape of the letter with his eyes closed, say the sound of the letter and asked him to write it on the same page. We worked on the project for a few weeks and every day we started the lesson by getting him to feel the letter. Each letter was shaped from different materials, so it helped him to remember better. After a few weeks, he could match the sound to the letter and write it correctly. (M.P., Singapore)










They need our attention!!!!!


kebesaranMu.. ^_^

Khamis, 6 Mei 2010