Kerana sehelai Hijab membawa seribu perbezaan

Ahad, 21 November 2010


Assalamualaikum sahabat sahabiah sekalian..keifahal imanukum? ^_^ moga2 kita sentiasa ditetapkan iman dan bertambah amal ibadat seiring perjalanan usia kita..insyaAllah..

Peringatan dari seorang sahabat kepada sahabat khususnya golongan wanita..moga kita semua mengambil iktibar..

Ya Latiff, hanya Engkau yang berkuasa membuka pintu hidayah kepada sesiapapun yang Engkau kehendaki..maka Engkau berikanlah kelembutan hati kepada golongan Hawa untuk kembali kepada fitrah seorang wanita, kembali kepada kehidupan berlandaskan Quran dan Sunnah..kerana aku x mahu kami semua(wanita) menjadi bahan bakar api nerakaMu..nauzubillah..

Maka perbanyakkanlah istighfar dan bersedekah wahai Hawa..

Daripada Abdullah bin Umar bahawa Rasulullah bersabda: “Wahai kaum perempuan, bersedekah dan banyakkan beristighfar kerana sesungguhnya aku mengetahui (bahawa) kamu golongan yang banyak sekali antara ahli neraka.


Seorang perempuan yang bijak antara mereka berkata: “Ya Rasulullah mengapa kami menjadi golongan yang banyak sekali antara ahli neraka?” Baginda menjawab: "”(Kerana) kamu selalu mengutuk dan memaki-hamun dan kamu pula tidak mengenang budi suami dan (selain itu) aku tidak melihat golongan yang kurang akal dan kurang pula (amal) agamanya serta besar pula pengaruhnya kepada orang lelaki bijak bestari (sekalipun) – selain daripada kamu.”


Perempuan itu bertanya lagi katanya: “Ya Rasulullah apa maksudnya: (Kaum perempuan) kurang akal dan kurang (amal) agama itu?” Baginda menjawab: “Mengenai kurang akal, maka (ketika menjadi saksi): Saksi dua perempuan, (hanya) menyamai saksi seorang lelaki; maka inilah (tanda) kurang akal. Dan seseorang perempuan pula akan tinggal beberapa hari dengan tidak mengerjakan sembahyang (kerana kedatangan haid) dan dia pula ada kalanya tidak berpuasa pada Ramadan (kerana kedatangan haid juga) maka ini dan (tanda yang menunjukkan kaum perempuan) kurang amal agamanya (berbanding dengan kaum lelaki).”

(Hadis riwayat Bukhari dan Ibn Majah)


wahai Hawa..


jangan jadikan apa yang diharamkan oleh Allah, dipertontonkan secara percuma kepada mata-mata yang rakus dan liar di luar sana.. jangan disalahkan 100% kepada mereka (kaum Adam) kerana x menjaga pandangan tetapi KAMU lah Hawa yang perlu menutup segalanya kecuali muka dan tapak tangan..firman Allah dalam surah An-Nur (24):31:


Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.”


kalimah “illa maa zhahara minhaa” [kecuali yang (biasa) nampak darinya], ini bermaksud, ada anggota tubuh yang boleh dinampakkan iaitu wajah dan kedua telapak tangan. Demikianlah pendapat sebahagian sahabat, seperti Ibnu Abbas, Ibnu Umar dan juga Aisyah..

Lihatlah dengan mata hati...



"Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka ia termasuk dari golongan mereka" ~hadis riwayat Abu Daud



moga kita semua dikurniakan hidayah oleh Allah untuk berubah ke arah yang lebih baik dan dijauhkan dari menjadi kayu api Neraka Jahannam...ameen..

1 comments:

Siti Azimah Binti Rupilen berkata...

Masya ALLAH..semoga ALLAH menjauhkan kita semua dari fitnah..amin!

Catat Ulasan