Episod Si Lurus

Sabtu, 4 Disember 2010

Seorang pakcik tua dari Merbok, Kedah baru saja lulus lesen menunggang motosikal. Menurut undang-undang, pelekat berhuruf “P” hendaklah digantung pada motosikal bagi seseorang yang baru mendapat lesen motor. Suatu hari ketika menunggang motosikal dia tersempak dengan sekatan jalan raya yang dibuat oleh pihak polis.


Polis : “P” mana pakcik?


Pakcik : Pi Alorq Starq (dengan tenang dan slang pekat Kedah dia menjawab)


Polis : Pakcik nak bergurau pulak, “P” mana pakcik?


Pakcik : Aku nak pi Alorq Starq (dia dah mula naik angin).


Polis : Amboi, main-main pulak pakcik ni, ni saya tanya ni pakcik, “P” mana?


Pakcik : Aku dah habarq tak sat Alorq Starq, hang tak dengarq ka? Apa hang ingat aku tak tau ka jalan nak pi Alorq Starq. Mentang-mentang hang pakai unipom polis tu janganlah nak pelekeh orang tua macam aku.


Polis : Pi pi pi pi lah....menyusah aje, lain yang ditanya lain pulak yang dijawabnya.


Pakcik : Hah, tu kan mudah, yang duk tanya banyak-banyak tu buat apa, saja nak cari pasai!


Iktibar: Orang lurus biasanya tidak menggugat KESELAMATAN NEGARA...^_^


dipetik dari buku "Koleksi Kisah Ceria Pengasah Akhlak Mulia"


0 comments:

Catat Ulasan