UJIAN DALAM BERDAKWAH

Sabtu, 6 Mac 2010

Firman Allah dalam surah al-ankabut : 2-3




Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?{2}Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.{3}

Ramai di kalangan manusia yang takut untuk berdakwah kerana takut dengan ujian yang bakal mereka tempuh..tapi bila difikir2 nama pun ujian.. bukan perkara yang mudah. Jalan dakwah tidak akan sesekali terhampar permaidani yang luas dihiasi bunga2 yang harum..tidak sama sekali. Malah jalan perjuangan sentiasa dihamparkan dengan duri-duri yang bakal melemahkan semangat manusia andai tidak ada kekuatan rohani.

Sedangkan Rasul-Rasul sebelum ini lagi banyak di uji dengan pelbagai ujian. Sebagai contoh yang paling dekat memandangkan kerap kali kita dengar kisah ini. Rasulullah s.a.w. banyak di uji dengan pelbagai mehnah dan kesusahan sewaktu menyebarkan dakwah baginda,sehinggakan pernah dibaling najis ketika sedang solat, dicemuh,dijerut leher dan banyak lagi tapi Nabi tetap mengukir senyuman dan bersabar atas semua ujian.

Tapi kita?? AKU?? Walaupun diuji sedikit sahaja mula melenting, tak nak dah ak buat kerja ni!! Ya Allah, ampunkanlah dosa2 ku..kuatkanlah imanku dan moga ak tetap dalam jalan perjungan menegakkan agama MU.

Sedikit perkongsian tentang sejarah perjuangan Nabi & Rasul terdahulu :

1.Nabi Musa menghadapi kezaliman firaun dalam melaksanakan dakwahnya.(al-qasas:4)



Sesungguhnya Fir'aun Telah berbuat sewenang-wenang di muka bumi dan menjadikan penduduknya berpecah belah, dengan menindas segolongan dari mereka, menyembelih anak laki-laki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka[1]. Sesungguhnya Fir'aun termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan.{4}
[1] golongan yang ditindas itu ialah Bani Israil, yang anak- anak laki-laki mereka dibunuh dan anak-anak perempuan mereka dibiarkan hidup.

2.Nabi Lutt dikelilingi umatnya yang tidak mengikut sunnah. Hidup dalam kemungkaran iaitu mengamalkan tabiat homoseksual(al-hijr:68)



Luth berkata: "Sesungguhnya mereka adalah tamuku; Maka janganlah kamu memberi malu (kepadaku){68}

3.Nabi Ibrahim adalah seorang insan yang memperjuangkan kebenaran seorang diri dan mengisytiharkan di tengah-tengah masyarakatnya yang zalim dan sanggup berhadapan dengan Raja Namrud

4.Nabi Isa telah berhadapan dengan suasana yang kejam, tipudaya yang beraneka ragam dan cubaan hidup yang perlukan kesabaran



Dan Karena Ucapan mereka: "Sesungguhnya kami Telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam, Rasul Allah[378]", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi (yang mereka bunuh ialah) orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih paham tentang (pembunuhan) Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahwa yang mereka bunuh itu adalah Isa.{157}Tetapi (yang sebenarnya), Allah Telah mengangkat Isa kepada-Nya[379]. dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.{158}

[378] mereka menyebut Isa putera Maryam itu Rasul Allah ialah sebagai ejekan, Karena mereka sendiri tidak mempercayai kerasulan Isa itu.
[379] ayat Ini adalah sebagai bantahan terhadap anggapan orang-orang Yahudi, bahwa mereka Telah membunuh nabi Isa a.s.

5.Rasulullah terima tentangan musuh0musuh islam, komplot, penghinaan, cacian, fitnah, dan penyeksaan. Fizikal dan mental baginda diuji.


“Ya Allah,ampunkan dosa2 ku andai pernah ak mengeluh untuk memperjuangkan agamaMu. Ak teramat malu untuk berhadapan denganMu Ya Rahman..tetapkanlah ak dalam jalan ini. Jadikanlah ak syahid di jalan juang..”



Yang baik itu datang dari KHALIQ yang buruk itu datang dari MAKHLUK

Wallahua’lam.

Ayuh mujahid/ah sama2 kita merebut al-jannah !!!(^_^)

0 comments:

Catat Ulasan